Lahti 1918 tänään

26.04.2019

Airsoftin pelillisten ja urheilullisten aspektien lisäksi lajiin kuuluu vahvasti jonkinlainen liitetty konteksti: se ei ole kuin paintball, joka on puhdas urheilupeli; eikä se ole historiallista reenactmenttiä, josta taas puuttuu se pelillinen puoli. Airsoft osuu jonnekin näiden kahden välillä - se on pelaamista jonkinlaisessa rakennetussa kontekstissa. Usein normaaleissa peleissä tämä saattaa näyttäytyä pelaajien keräämissä varustekokonaisuuksissa. Vaikka pelaaja saattaa valita vain itselleen sopivia ja tämän pelillistä etua lisääviä varusteita, on tavallista, että tämä imitoi tietyn maan asevoimien käyttämää settiä, taikka peilaa jotain kuviteltua maailmaa, kuten postapokalyptista Falloutia. Kuitenkin kyse on aina yhdistelmästä pelillisiä ja valittua esikuvaa mallintavista propeista.

Historiallisissa peleissä näitä valintoja joudutaan rajaamaan: ajalle tyypilliset varusteet, materiaalit ja replikat asettavat pelaajalle tietyn kehyksen, jonka sisällä hän voi rakentaa itselleen sopivan 'hahmon'. Valinnat vaativat tiettyä ymmärrystä ajasta johon peli sijoittuu ja siitä, mitä pelaajan valitsema puoli oikeastaan edusti. Pelaajan rakentama 'hahmo' on tavallaan aina tulkinta pelin edustamasta ajasta ja samalla yritys ymmärtää sitä.

Lahti 1918-pelissä jokainen osallistuja joutui miettimään mistä materiaaleista varusteet oli valmistettu, miltä niiden tyylillisesti tulisi näyttää tai mitä eroja punaisten, valkoisten ja saksalaisten sotaan osallistuneiden varustuksessa oli ja miksi. Lisäksi osapuolen valinta vaatii jo jonkinlaista ymmärrystä kontekstista: haluanko taistella altavastaajana punaisten riveissä riistäjiä vastaan, vai haluanko valkoisena pelastaa Suomen kapinallisilta? Samoin kuin varmasti lukijakin huomasi, pelkästään edelliseen lauseeseen on ladattuna uskomaton määrä ennakkokäsityksiä, eg., kapinalliset, riistäjät tai pelastaa, joita jokainen pelaaja muokkaa ja joihin tämä ottaa kantaa rakentaessaan 'hahmoaan'.

Historiallinen pelaaminen voidaankin nähdä tapana yrittää ymmärtää aikaa, johon peli sijoittuu; pelin kontekstina toiminut sisällissota on aiheena mielenkiintoinen, ja poliittisesti värittynyt historiankerronta motivoi monia miettimään tapahtumia uudesta näkökulmasta. Joten, miksi joku haluaa lähteä sarkavaatteissa tarpomaan loskassa Suomen "parhaassa" kevätsäässä? Miksi joku käyttää näiden sarkavaatteiden hankkimiseen täysin suhteettoman määrän aikaa ja rahaa osallistuakseen tällaiseen toimintaan? Koska aihe nähdään riittävän arvokkaana, riittävän tärkeänä omalle ymmärryksellemme menneisyydestä, jonka avulla selitämme nykyisyyttä - historialliset pelit voi nähdä ikkunana menneisyyteen, mutta eritoten peilinä tälle päivälle.


Kirjoittaja(t):

Olli M Heiniö

PR-vastaava

Softaaja ever since 2002. Skeneä on nähty kaikkialla välillä Skotlannin nummet ja Espanjan ylängöt. Vastuullani on yhdistyksen viestintä ja PR - ota rohkeasti yhteyttä

© 2019 Speshul Ops ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi!